“Satu Standard Bertulis Yang Menetapkan Keperluan Asas Kehendak Dan Kepuasan Pelanggan Dan Stake Holder (Pihak Berkepentingan)”
PRINSIP KUALITI MS ISO 9001 : 2015
a. Fokus kepada pelanggan (harapan dan keperluan pelanggan) Sentiasa memnuhi keperluan pelanggan dan stakeholder / pihak berkepentingan setiap masa.
b. Kepimpinan (tuju arah dan sokongan) Penglibatan pengurusan atasan dalam setiap aspek pengurusan Contoh : merancang, melaksana, mengawal dan memantau
c. Penglibatan (Penyertaan dan Akauntabiliti) Penglibatan semua peringkat tenaga kerja dalam sistem penyampaian perkhidmatan
d. Pendekatan Proses (Kecekapan dan Keberkesanan) Keupayaan menggunakan sumber dan aktiviti yang berkaitan diuruskan sebagai satu proses PRINSIP KUALITI MS ISO 9001 : 2015
e. Penambahbaikan (Terhadap Produk dan Proses) Menerapkan dan melaksanakan budaya penambahbaikan berterusan dalam sistem pengurusan
f. Keputusan berdasarkan fakta nyata (Statistic dan Trends) Keputusan dibuat berdasarkan data dan maklumat yang nyata dan releven
g. Hubungan Pengurusan Memastikan hubungan dengan pelanggan dan pihak berkepentingan sentiasa terjalin baik bagi menjaminkan produk perkhidmatan dapat disampaikan dengan berkesan